Fatbike, een vloek of een geschenk voor onze samenleving?
Iedereen heeft er inmiddels over gehoord: de bekende (of moet ik zeggen beruchte) fatbike. De elektrische fiets herkenbaar door de dikke banden, kan niet worden aangeslepen door de fietsenwinkels in Nederlan. Je kan ervan houden of haten, maar de fatbike gaat niet meer weg. Er is veel controverse over de fatbike te horen. Maar in dit artikel ga ik het ontleden. Is de beruchte status van de fatbike terecht? Of krijgt de fatbike een onterchte slechte imago? Heeft het te maken met het merk? Is een kleine groep mensen verantwoordelijk voor de irritaties van de fatbike haters? Om onze vragen te beantwoorden moeten we naar de oorsprong van de fatbike. Waar komt de fatbike vandaan? En waarom heeft de fatbike zulke dikke banden?
De oorsprong van de fatbike, ligt tot mijn verbazing, in Alaska. En op preciezer te zijn, in de jaren 80 van de vorige eeuw. En de popalarisatie in de jaren 90. De fatbike was het antwoord voor de out-door bikers, dat graag alle terreinen willen beheersen. Ze wilde een fiets dat door modder, grind en sneeuw gebruikt kon worden. Door de extreem dikke banden hebben fatbikes een uitzonderlijke goede wegligging. Met de dikke banden kunnen out-door bikers door weer en wind fietsen door de sneeuwachtige bergen. Het was een lange tijd een niche waar weinig mensen gebruik van maakten. Totdat fabrikanten massaal elektrische motors eraan toe gingen voegen. Doordat begin 2000 langzaam maar zeker de vraag naar elektrische fietsen toenam. En de daaropvolgende jaren de technologie alsmaar beter werd, is het niet vreemd dat de fatbike ook aan dezelfde ontwikkelingen werd blootgesteld.
Anno 2023/2024 was het in Nederland de vraag explosief gestegen doordat jongeren massaal fatbikes gingen aanschaffen. Het populairste merk onder de jongeren de Ouxi V8/V20. Het van Chinese geïmporteerde merk overspoeld de Nederlandse markt tot op vandaag. De fiets met een motor van 250w dat niet harder gaat dan 25km/u is op zichzelf geen probleem, immers is het te vergelijken met een normale elektrische fiets. Het probleem ligt in het feit dat ze makkelijk op te voeren zijn door de jeugd. De jeugd dat al een stuk beter technologisch ontwikkeld is dan hun ouders kunnen online met een paar klikken op de muis een artikel vinden over hoe je een fatbike met een paar handelingen kan opvoeren naar 35 of 50 kilometer per uur. De ongelukken in het nieuws is vaak het gevolg van tieners dat op opgevoerde fatbikes verongelukken. Wat wij merken bij Van Speijk tweewielers is een toenemende vraag naar reparaties voor remmen van fatbikes. Met name Ouxi fatbikes. De hydraulische handremmen dat in plaats van mechanische kabels, op oliedruk remmen, kunnen gaan lekken naar dat een fatbike omvalt. Een olielekkage is een dure reparatie waar jongeren al helemaal niet op zitten te wachten. Dus als gevolg fietsen ze weg met een fatbike dat niet eens remt! Daarbij komt ook nog eens kijken dat de remblokken extreem snel verslijten doordat de fatbike opgevoerd zijn. Nog meer reparatie kosten waar tieners niet op zitten te wachten.
Al met al zijn het de perfecte ingrediënten voor ongelukken. Dan zou je denken waarom doet de overheid niks aan al de opgevoerde fatbikes? Als je een minimale leeftijd voor fatbikes wilt of een helmplicht, dan moet het ook voor alle elektrische fietsen. Fatbikes zijn elektrische fietsen. En Nederlanders willen geen helm dragen, wij zijn immers hardhoofdig. En een minimale leeftijd invoeren is juridisch onhaalbaar. Dus we moeten voorlopig leven met de fatbikes en extra goed naar links en rechts kijken voordat je oversteekt.
Maar gelukkig zijn er ook verantwoordelijke merken op de Nederlandse mark. Zoals de Knaap fatbike. Hun doelgroep ligt boven de 25 jaar dat verantwoordelijk deelneemt aan het verkeer. Hun fiets is niet op te voeren. Daarbij hebben de Knaap fietsen kwalitatief hoogwaardige hydraulische handremmen.
Geschreven door Glenn
Blogger voor Van Speijk tweewielers
Geschiedenis van de fatbike.
De oorsprong van de fatbike, ligt tot mijn verbazing, in Alaska. En op preciezer te zijn, in de jaren 80 van de vorige eeuw. En de popalarisatie in de jaren 90. De fatbike was het antwoord voor de out-door bikers, dat graag alle terreinen willen beheersen. Ze wilde een fiets dat door modder, grind en sneeuw gebruikt kon worden. Door de extreem dikke banden hebben fatbikes een uitzonderlijke goede wegligging. Met de dikke banden kunnen out-door bikers door weer en wind fietsen door de sneeuwachtige bergen. Het was een lange tijd een niche waar weinig mensen gebruik van maakten. Totdat fabrikanten massaal elektrische motors eraan toe gingen voegen. Doordat begin 2000 langzaam maar zeker de vraag naar elektrische fietsen toenam. En de daaropvolgende jaren de technologie alsmaar beter werd, is het niet vreemd dat de fatbike ook aan dezelfde ontwikkelingen werd blootgesteld.
Hedendaagse fatbike
Anno 2023/2024 was het in Nederland de vraag explosief gestegen doordat jongeren massaal fatbikes gingen aanschaffen. Het populairste merk onder de jongeren de Ouxi V8/V20. Het van Chinese geïmporteerde merk overspoeld de Nederlandse markt tot op vandaag. De fiets met een motor van 250w dat niet harder gaat dan 25km/u is op zichzelf geen probleem, immers is het te vergelijken met een normale elektrische fiets. Het probleem ligt in het feit dat ze makkelijk op te voeren zijn door de jeugd. De jeugd dat al een stuk beter technologisch ontwikkeld is dan hun ouders kunnen online met een paar klikken op de muis een artikel vinden over hoe je een fatbike met een paar handelingen kan opvoeren naar 35 of 50 kilometer per uur. De ongelukken in het nieuws is vaak het gevolg van tieners dat op opgevoerde fatbikes verongelukken. Wat wij merken bij Van Speijk tweewielers is een toenemende vraag naar reparaties voor remmen van fatbikes. Met name Ouxi fatbikes. De hydraulische handremmen dat in plaats van mechanische kabels, op oliedruk remmen, kunnen gaan lekken naar dat een fatbike omvalt. Een olielekkage is een dure reparatie waar jongeren al helemaal niet op zitten te wachten. Dus als gevolg fietsen ze weg met een fatbike dat niet eens remt! Daarbij komt ook nog eens kijken dat de remblokken extreem snel verslijten doordat de fatbike opgevoerd zijn. Nog meer reparatie kosten waar tieners niet op zitten te wachten.
De overheid
Al met al zijn het de perfecte ingrediënten voor ongelukken. Dan zou je denken waarom doet de overheid niks aan al de opgevoerde fatbikes? Als je een minimale leeftijd voor fatbikes wilt of een helmplicht, dan moet het ook voor alle elektrische fietsen. Fatbikes zijn elektrische fietsen. En Nederlanders willen geen helm dragen, wij zijn immers hardhoofdig. En een minimale leeftijd invoeren is juridisch onhaalbaar. Dus we moeten voorlopig leven met de fatbikes en extra goed naar links en rechts kijken voordat je oversteekt.
Knaap
Maar gelukkig zijn er ook verantwoordelijke merken op de Nederlandse mark. Zoals de Knaap fatbike. Hun doelgroep ligt boven de 25 jaar dat verantwoordelijk deelneemt aan het verkeer. Hun fiets is niet op te voeren. Daarbij hebben de Knaap fietsen kwalitatief hoogwaardige hydraulische handremmen. Geschreven door Glenn
Blogger voor Van Speijk tweewielers